Plivajući zamajac  - noćna mora vozača ili ipak ne?

Plivajući zamajac - noćna mora vozača ili ipak ne?

Plivajući zamajac je tema koja kod mnogih vozača izaziva nelagodnost. To je ključna komponenta u modernim automobilima sa manuelnim menjačem, a njegova uloga je da obezbedi glatku i efikasnu promenu brzina, smanjujući vibracije i opterećenje menjačkog sklopa. 

Ovaj deo automobila, poznat po svojoj složenosti i skupoj zameni, često se smatra "noćnom morom" za vlasnike vozila. Međutim, da li je zaista toliko strašan ili postoji druga strana priče? 

U ovom članku ćemo detaljno objasniti šta je plivajući zamajac, kako funkcioniše, koje su njegove prednosti i mane, kao i koji automobili ga koriste. Takođe, saznaćete koji su najčešći uzroci kvara, kako prepoznati simptome oštećenja i da li je moguće voziti automobil s pokvarenim zamajcem.

Ako želite da saznate sve bitne informacije o plivajućem zamajcu i kako da predupredite skupe kvarove, nastavite sa čitanjem!

Šta je plivajući zamajac i kako radi?

Plivajući zamajac (‘’Dual-mass flywheel’’-DMFje mehanička komponenta u automobilima sa manuelnim menjačem koja služi da ublaži vibracije motora i omogući glatko prebacivanje brzina. Za razliku od klasičnog zamajca, plivajući zamajac se  sastoji od dva odvojena diska povezana sistemom opruga i prigušivača, koji apsorbuju oscilacije i trzaje iz motora.

Njegova glavna funkcija je:

  • Ublažavanje vibracija – Pomaže u smanjenju neprijatnih vibracija i buke koje nastaju tokom rada motora, čime se poboljšava udobnost vožnje.
  • Zaštita menjača – Smanjuje opterećenje menjača i drugih komponenti prenosnog sistema, čime doprinosi njihovoj dugovečnosti.
  • Glatka promena brzina – Omogućava lakše i tiše menjanje stepena prenosa, smanjujući trzaje i udare u menjačkom sklopu.

Kada motor radi, plivajući zamajac apsorbuje nagle promene obrtnog momenta, čime sprečava prenose udara na menjač i omogućava stabilniji rad celokupnog pogonskog sklopa. Ovo je posebno korisno kod dizel motora, koji imaju izraženije oscilacije obrtnog momenta.

Međutim, iako donosi brojne prednosti, plivajući zamajac je podložan habanju, što može dovesti do njegovog kvara, o čemu ćemo detaljnije govoriti u nastavku.


Prednosti i mane plivajućeg zamajca

Plivajući zamajac donosi brojne prednosti u pogledu udobnosti i dugovečnosti menjačkog sistema, ali ima i određene nedostatke koji mogu predstavljati izazov za vlasnike automobila.

Prednosti plivajućeg zamajca:

Smanjuje vibracije i buku – Zahvaljujući svojoj konstrukciji sa dvostrukom masom i oprugama za prigušivanje, plivajući zamajac značajno smanjuje vibracije koje dolaze iz motora, što poboljšava udobnost vožnje.

Zaštita menjača i kvačila – Smanjuje opterećenje menjača i kvačila, produžavajući njihov vek trajanja i smanjujući habanje zupčanika.

Glatka promena brzina – Omogućava lakše i preciznije menjanje stepena prenosa, što je posebno korisno kod dizel motora koji imaju veće oscilacije obrtnog momenta.

Bolja ekonomičnost goriva – Manje vibracija i efikasniji rad motora mogu doprineti nešto nižoj potrošnji goriva.

Mane plivajućeg zamajca:

Visoki troškovi popravke i zamene – Plivajući zamajac ima ograničen vek trajanja i kada se istroši, njegova zamena može biti skupa, često koštajući stotine evra, u zavisnosti od modela automobila.

Podložnost kvarovima – Zbog svoje složene konstrukcije, sklon je habanju i kvarovima, naročito kod agresivne vožnje ili česte vožnje u gradskoj gužvi.

Nemogućnost popravke u svim slučajevima – Iako postoji mogućnost remonta plivajućeg zamajca, u mnogim slučajevima je potrebno zameniti ga potpuno novim delom, što dodatno povećava troškove.

Iako plivajući zamajac donosi brojne prednosti, vlasnici automobila moraju biti svesni njegovih potencijalnih nedostataka i troškova održavanja. 

Koji automobili imaju plivajući zamajac?

Plivajući zamajac se najčešće koristi u vozilima sa snažnijim motorima, posebno dizel motorima, ali je prisutan i u nekim benzinskim modelima. Ova komponenta je uvedena kako bi se smanjile vibracije i poboljšala udobnost vožnje, posebno kod vozila sa visokim obrtnim momentom.

Dizel automobili sa plivajućim zamajcem

Plivajući zamajac je standard u većini modernih dizel automobila, jer dizel motori generišu veće oscilacije obrtnog momenta u poređenju sa benzinskim motorima. Gotovo svi dizel modeli srednje i više klase, kao i vozila sa snažnijim motorima, koriste ovu tehnologiju. Neki od poznatih modela sa plivajućim zamajcem uključuju:

  • Volkswagen Passat, Golf, Tiguan (dizel verzije)
  • Audi A3, A4, A6 (dizel verzije)
  • BMW serije 3, 5 i X5 (dizel verzije)
  • Mercedes-Benz C i E klase (dizel verzije)
  • Ford Mondeo, Focus (dizel verzije)
  • Opel Astra, Insignia (dizel verzije)
  • Peugeot 308, 508, Partner (dizel verzije)
  • Renault Megane, Laguna, Scenic (dizel verzije)

Benzinski automobili sa plivajućim zamajcem

Iako su benzinski motori generalno mirniji i imaju manje oscilacija obrtnog momenta, neki snažniji benzinski modeli takođe koriste plivajući zamajac kako bi poboljšali rad menjača i smanjili vibracije. Primera radi, određene verzije automobila poput:

  • Volkswagen GTI i R modeli
  • BMW M serija i određene verzije serije 3 i 5
  • Audi S i RS modeli
  • Ford Focus ST
  • Opel Astra OPC

U nekim slučajevima, vlasnici vozila mogu pronaći informacije o vrsti zamajca u tehničkoj dokumentaciji automobila ili kontaktiranjem ovlašćenog servisa.

Iako plivajući zamajac donosi brojne prednosti, njegov potencijalni kvar može predstavljati značajan trošak. U nastavku ćemo analizirati šta uzrokuje kvar plivajućeg zamajca i kako prepoznati prve simptome problema.


 Šta uzrokuje kvar zamajca?

Plivajući zamajac je podložan habanju i kvarovima zbog svoje složene konstrukcije i stalnog izlaganja visokim opterećenjima. Iako je dizajniran da traje duže od standardnog zamajca, nepravilna upotreba i određeni faktori mogu značajno skratiti njegov vek trajanja.

Najčešći uzroci kvara plivajućeg zamajca su sledeći:

1) Prirodno habanje

Kao i svaka druga mehanička komponenta, plivajući zamajac se vremenom troši. Opruge i prigušivači unutar zamajca gube elastičnost i sposobnost upijanja vibracija, što dovodi do buke i nepravilnog rada.

2) Nepravilna upotreba kvačila

Agresivna vožnja, česta vožnja u gradskoj gužvi sa konstantnim pritiskanjem kvačila ili naglo otpuštanje pedale kvačila mogu ubrzati habanje plivajućeg zamajca.

3) Loše navike pri promeni brzina

Vožnja sa nepotrebno niskim obrtajima motora ili preterano nagla ubrzanja mogu uzrokovati dodatna opterećenja na zamajac, što ubrzava njegovo oštećenje.

4) Preopterećenje vozila

Vožnja sa preteškim teretom ili često vuča prikolice povećavaju opterećenje na menjač i zamajac, što može dovesti do prebrzog habanja.

5) Loše stanje motora ili menjača

Ako motor nepravilno radi (npr. nepravilno sagorevanje goriva, neispravni nosači motora) ili menjač ima mehaničke probleme, dodatne vibracije i nepravilni pritisci mogu oštetiti plivajući zamajac.

6) Problemi sa kvačilom

Istrošeno ili neispravno kvačilo može dodatno opteretiti zamajac, jer dolazi do nepravilnog prenosa obrtnog momenta i većeg trenja, što povećava rizik od oštećenja.

7) Upotreba nekvalitetnog goriva i ulja

Loš kvalitet goriva može uzrokovati nepravilno sagorevanje u motoru, što povećava vibracije i opterećenje na zamajac. Takođe, neadekvatno motorno ulje može dovesti do problema sa podmazivanjem i povećane temperature, što negativno utiče na rad celog pogonskog sistema.

Koji simptomi kvara plivajućeg zamajca?

Plivajući zamajac se ne kvari odjednom, već postepeno gubi svoju funkcionalnost. Zato je važno na vreme prepoznati simptome kvara kako bi se izbegle ozbiljnije posledice po menjački sistem i motor.

Najčešći simptomi kvara uključuju:

1. Neprijatni zvukovi (kuckanje, lupkanje, zveckanje)

Jedan od prvih znakova oštećenja plivajućeg zamajca su čudni zvukovi koji dolaze iz predela menjača. Ovo se najčešće manifestuje kao:

  • Kuckanje ili lupkanje pri pritiskanju ili otpuštanju kvačila
  • Zveckanje u leru koje nestaje kada se pritisne kvačilo
  • Metalni zvukovi pri promeni brzina

Ovi zvukovi nastaju zbog istrošenih opruga i prigušivača unutar zamajca koji više ne mogu da apsorbuju vibracije motora.

2. Vibracije u leru i tokom vožnje

Plivajući zamajac služi za smanjenje vibracija, ali kada se istroši, vozač može osetiti povećane vibracije u volanu, pedali kvačila ili čak u celom vozilu. Ove vibracije su često najizraženije u leru ili pri niskim obrtajima.

3. Problemi sa kvačilom

Neispravan plivajući zamajac može negativno uticati na rad kvačila, što se može primetiti kroz:

  • Teže pritiskanje pedale kvačila
  • Kvačilo „hvata“ previsoko ili prenisko
  • Povremeno proklizavanje kvačila pri ubrzavanju

Ovi simptomi ukazuju da zamajac više ne funkcioniše ispravno i da menjač ne može efikasno preneti snagu motora na točkove.

4. Teško ili neprecizno menjanje brzina

Ako primetite da menjač otežano ulazi u brzine, posebno u niže stepene prenosa (npr. iz treće u drugu), to može biti posledica nepravilnog rada zamajca koji više ne amortizuje udare kako treba.

5. Neobični trzaji i udari tokom vožnje

Kada je zamajac oštećen, može doći do naglih trzaja prilikom dodavanja ili oduzimanja gasa. Ovi trzaji su posledica nepravilnog prenosa obrtnog momenta i mogu ukazivati na ozbiljan kvar.

6. Paljenje lampice motora (‘’Check Engine’’)

U nekim slučajevima, loš rad plivajućeg zamajca može izazvati nepravilnosti u radu motora, što može dovesti do aktiviranja „Check Engine“ lampice na instrument tabli.

Ako primetite neki od ovih simptoma, preporučuje se da što pre posetite automehaničara. Ignorisanje problema može dovesti do većih oštećenja menjača i kvačila, što će značajno povećati troškove popravke. 

 

Koliko traje plivajući zamajac i koja je cena zamene?

Vek trajanja plivajućeg zamajca zavisi od više faktora, uključujući stil vožnje, tip motora i kvalitet same komponente. U proseku, plivajući zamajac traje između 150.000 i 250.000 kilometara, ali može otkazati i ranije ako se vozilo koristi u teškim uslovima.

Faktori koji utiču na trajnost zamajca:

  • Stil vožnje – Agresivna vožnja, naglo menjanje brzina i često pritiskanje kvačila ubrzavaju habanje.
  • Vrsta motora – Dizel motori obično brže troše plivajući zamajac zbog većeg obrtnog momenta.
  • Kvalitet izrade – Originalni i kvalitetni zamajci traju duže od jeftinih zamenskih delova.
  • Održavanje – Redovna zamena ulja i ispravno funkcionisanje menjačkog sklopa produžavaju vek trajanja.

Cena zamene plivajućeg zamajca

Cena zamene plivajućeg zamajca varira u zavisnosti od modela automobila, marke zamajca i troškova rada u servisu. U proseku, cena zamene se kreće od 300 do 1.200 evra, a ponekad i više kod premium vozila.

Cena se sastoji iz:

  • Cene plivajućeg zamajca – Od 200 do 800 evra, zavisno od proizvođača i modela.
  • Troškova rada – Od 100 do 400 evra, jer je potrebno rastaviti menjač i kvačilo.
  • Dodatnih delovia – Preporučuje se zamena seta kvačila zajedno sa zamajcem, što može dodatno povećati troškove.


Remont plivajućeg zamajca

Kada plivajući zamajac počne da pokazuje znakove kvara, vlasnici automobila se često suočavaju s dilemom – da li ga zameniti novim ili pokušati s remontom? Remont plivajućeg zamajca može biti isplativija opcija, ali nije uvek najbolje rešenje.

Šta podrazumeva remont plivajućeg zamajca?

Remont podrazumeva obnovu postojećeg zamajca kako bi se ponovo osposobio za normalan rad. Postupak uključuje:

  • Zamenu istrošenih opruga i prigušivača unutar zamajca
  • Balansiranje i ujednačavanje težine
  • Uklanjanje pukotina i habanja na površini zamajca
  • Proveru celokupne konstrukcije i zamenu oštećenih delova

Prednosti remonta plivajućeg zamajca:

l  Niži troškovi – Remont je znatno jeftiniji od kupovine novog zamajca, a cena se kreće od 100 do 400 evra, u zavisnosti od servisa i stepena oštećenja.

l  Produžava vek trajanja – Ako je remont kvalitetno urađen, zamajac može trajati dodatnih 50.000 do 100.000 kilometara.

l  Ekološka opcija – Umesto da se baca i menja novim, obnovljeni zamajac smanjuje otpad i doprinosi zaštiti životne sredine.

Mane remonta plivajućeg zamajca.

l  Nije uvek moguće – Ako je zamajac previše oštećen, remont neće biti opcija i biće potrebna potpuna zamena.

l  Manja dugovečnost – Remontirani zamajac obično ne traje koliko i potpuno novi deo.

l  Rizik od nekvalitetnog remonta – Ako se remont ne obavi kvalitetno, može doći do novih problema već nakon nekoliko hiljada kilometara.

Da li se isplati remont ili je bolje kupiti nov zamajac?

Ako je zamajac samo blago istrošen i remont se obavlja u proverenom servisu, može biti isplativa opcija. Međutim, ako su oštećenja ozbiljna, preporučuje se kupovina novog plivajućeg zamajca kako bi se izbegli dodatni problemi i troškovi u budućnosti.

Može li se automobil voziti sa pokvarenim plivajućim zamajcem?

Tehnički, automobil se može voziti i sa neispravnim plivajućim zamajcem, ali to nije preporučljivo. Ignorisanje kvara može dovesti do ozbiljnijih problema sa menjačkim sistemom, kvačilom i motorom, što može povećati troškove popravke.

Rizici vožnje sa neispravnim plivajućim zamajcem

l  Povećane vibracije i buka

Kako zamajac gubi sposobnost da upija vibracije, vožnja postaje neudobna, a lupkanje i zveckanje iz menjačkog sklopa mogu postati sve izraženiji.

l  Teže i neprecizno menjanje brzina

Oštećen zamajac može otežati prebacivanje u niže i više brzine, što može izazvati nagle trzaje tokom vožnje i smanjiti kontrolu nad vozilom.

l  Oštećenje kvačila i menjača

Produžena vožnja sa pokvarenim zamajcem može dovesti do povećanog trošenja kvačila i čak do oštećenja menjača, što značajno povećava troškove popravke.

l  Mogućnost kvara u vožnji

U ekstremnim slučajevima, zamajac može potpuno otkazati i izazvati ozbiljan mehanički kvar, što može dovesti do situacije u kojoj vozilo postaje nevoznim.

l  Veća potrošnja goriva

Neispravan zamajac može negativno uticati na efikasnost motora, što može dovesti do povećane potrošnje goriva.

Kada je krajnje vreme za zamenu?

Ako primetite konstantne vibracije, čudne zvukove, poteškoće u menjanju brzina ili druge simptome kvara zamajca, najbolje je da što pre posetite servis. Vožnja sa neispravnim zamajcem može delovati kao privremeno rešenje, ali dugoročno može dovesti do znatno većih troškova popravke.

Zaključak

Plivajući zamajac jeste složena i potencijalno skupa komponenta, ali uz pravilno održavanje i pravovremeno reagovanje na prve znakove kvara, može trajati dugo i osigurati udobnu vožnju.

Međutim, kao i svaka mehanička komponenta, plivajući zamajac je podložan habanju i kvarovima, što može dovesti do ozbiljnih problema sa menjačem, kvačilom i motorom.

Ključne tačke koje treba zapamtiti:

l  Prepoznajte simptome kvara, kao što su neobični zvukovi, vibracije, poteškoće u menjanju brzina i problemi sa kvačilom.

l  Održavanje i vožnja sa pažnjom, uz izbegavanje agresivnog stila vožnje, mogu produžiti vek trajanja plivajućeg zamajca.

l  Kada se plivajući zamajac pokvari, postoji opcija za remont, ali u mnogim slučajevima je bolje investirati u zamenu novog dela kako biste izbegli dodatne probleme u budućnosti.

l  Zamena plivajućeg zamajca može biti skupa, ali je neophodna kako bi se izbegli ozbiljni kvarovi i povećani troškovi popravke menjačkog sistema.

l  Vožnja sa pokvarenim plivajućim zamajcem nije preporučljiva, jer može dovesti do ozbiljnih oštećenja drugih komponenti vozila, kao što su kvačilo i menjač.

Ako primetite bilo koji od simptoma kvara plivajućeg zamajca, najbolje je da se obratite stručnjaku kako biste sprečili ozbiljnije i skuplje popravke. Na kraju, pravilno održavanje Vašeg vozila, pažljivo upravljanje i pravovremena zamena plivajućeg zamajca mogu značajno doprineti dugovečnosti Vašeg vozila i smanjenju nepotrebnih troškova.

Ostavite komentar